www.ijsselmeeralmanak.nl

Friesland Botenverhuur

Voorwaarden
Adverteren

Dag 4

Dag 3 Dag 3Dag 5Dag 5

Dinsdag : Volendam - Enkhuizen

Ook 's morgens liep het personeel weer in klederdracht rond. Het weerbericht gaf nog steeds een stevige noorderwind en we moesten naar Enkhuizen, dus er zat niets anders op dan de kuitspieren eens flink te laten werken. De wolkenloze hemel zou er voor zorgen dat het allemaal toch nog een beetje aangenaam werd. Van Volendam moesten we eerst door Edam, een verademing na al die souvenirswinkeltjes in Volendam. Mooie oude pandjes, verstilde grachtjes en een leuk winkelcentrum met gezellige terrasjes (voor ons nog iets te vroeg). We komen weer op de dijk en worstelen ons tegen de wind in. Bij Warder verlaten we even de dijk en rijden het plaatsje binnen. Hier staan karakteristieke Noord Hollandse stoppelboerderijen.

Via Oosthuizen en Etersheim komen we weer op de dijk. In de verte zien we Hoorn al liggen, maar eerst komen we nog langs een paar mooie uitzichtpunten. In Hoorn houden we onze middagpauze, lekker in de schaduw, want het is ondertussen bloedheet, hetgeen ons er niet van weerhoudt om het stadje aan een nader onderzoek te onderwerpen. Ook hier weer van die leuke oude pandjes en poorten.Via Schellinkhout komen we bij 'de Nek' , een prachtig uitzichtspunt. Verder gaat het langs Oosterleek met de mooie lichttoren en boederijen en het gemaal Drieban naar Enkhuizen.

Aan de oudste haven van het stadje, vlakbij de Drommedaris, een uit 1540 stammende toegangspoort tot de vesting Enkhuizen ligt ons hotel Die Port van Cleve. Na ons opgefrist te hebben, slenteren we een beetje door het oude centrum en genieten van de prachtige gebouwen zoals de Drommedaris, het Waaggebouw en het stadhuis, dat een opvallende gelijkenis vertoont met het paleis op de Dam. De belangrijkste pakhuizen van de Verenigde Oost- en Westindische Compagnie huisvesten nu het Zuiderzeemuseum. Aan de zeezijde hiervan bevindt zich het Openluchtmuseum, een bezoek meer dan waard, maar daar moet je een dag voor uittrekken, hetgeen wij een paar jaar geleden al eens hebben gedaan.Na het uitstekende avondeten hebben we nog een wandeling gemaakt langs de zeemuur en de vestingwal.

Realisatie: Axivorm webdesign & zoekmachine optimalisatie - Partnersite: hypotheektipper.nl