Fietstocht rond het IJsselmeer

Ingezonden door Hermien
(dè fietstopper van Nederland volgens de VVV)

Het IJsselmeer

Tijdens onze vele fietsdagtochten vanuit huis, hotel of bungalow, hadden we 't er al vaker over gehad: een meerdaagse fietstocht van hotel naar hotel, dat leek ons wel wat. Dus togen we naar de VVV en daar adviseerde men ons dè fietstopper van Nederland: Rondje IJsselmeer.

Volgens de brochure begon de tocht in Hilversum, waar de auto kon blijven staan, maar wij besloten in Harderwijk te beginnen, zodat we de eerste dag van huis af konden fietsen en dus geen auto nodig hadden.

Op aanraden van onze kinderen, die het niet zo zagen zitten (zij vinden een fietstochtje van 10 km. al een hele wereldreis!) hebben we ons met fiets en al weg laten brengen tot Loenen.

Dag 1 Zaterdag: Loenen - Harderwijk

En daar stonden we dan in Loenen, de twee fietstassen helemaal volgepakt (want je weet maar nooit), verstand op nul, blik op de kaart en dan trappen maar. Het was een prachtige dag. We volgden eerst het fietspad langs de grote weg naar Beekbergen. Vandaar doken we de binnenlanden in. De Veluwe heeft prachtig aangelegde fietspaden. Ik vind dat Drente daar niet tegenop kan (maar dat is mijn mening). In Assel begon onze maag te knorren. Al met al was het toch al een hele tijd geleden dat we ontbeten hadden, dus zetten we ons op de houten banken van het oude stationnetje, dat nu dienst deed als restaurant en bestelden een lekkere lunch. Koning Willem III zou hier vroeger ook vaak uit de trein zijn gestapt om dan met paard en wagen over de Asselse heide te rijden naar het Aardhuis, zijn jachtslot.

Na de lunch vervolgden we onze rit door de prachtige Veluwe via geasfalteerde kronkelpaadjes en kwamen al voor 3 uur in Harderwijk aan. Achteraf hadden we de hele rit vanaf huis makkelijk kunnen fietsen, maar ja, die bezorgde kinderen (omgekeerde wereld!)

Voor ons was in Holland Hotel Baars een kamer gereserveerd met uitzicht op de gerestaureerde Grote Kerk uit de 14e eeuw. Daar bij deze fietstocht halfpension was inbegrepen, moesten we dus in het hotel eten, hetgeen geen straf was. Het eten was prima. 's Avonds was het heel gezellig op het grote plein in Harderwijk. De terrassen waren allemaal vol en er was leuke muziek.

Dag 2 Zondag : Harderwijk - Hilversum

We werden al vroeg gewekt door de klokken van de Grote Kerk, maar dat was niet zo erg. Het zou weer een hete dag worden en dus was het raadzaam om vroeg te vertrekken. Het ontbijtbuffet was meer dan overdadig en we hebben dan ook aardig toegehapt. Eenmaal buiten Harderwijk merkte je al gauw dat het landschap totaal anders werd. Geen bossen en heide, maar uitgestrekte weilanden met hier en daar een boerderij, een buurtschap of een klein dorpje. We kwamen langs het prachtige landgoed Vanenburg, nu een hotel met bungalows. Even voorbij Steenenkamer besloten we van de aanbevolen route af te wijken en over te steken naar de andere kant van het Nulder nauw. We wilden wel eens water zien. Er was een parachtig fietspad direct langs het Nijkerker nauw. Net om de Laakse Hoek had je een mooi gezicht op Spakenburg. Ook was hier een fiets/voetpaadje dat naar "de Eemhof" (Centerparcs) voerde. We besloten hier te lunchen. Het is altijd een gezellige drukte op zo'n bungalowpark.

Na nog wat fruit en gekoelde drankjes ingeslagen te hebben ging het weer verder richting brug over het Gooimeer. Op de brug heb je een mooi gezicht op de windmolens en piramide

woningen van Huizen. Daar het nog vroeg was zijn we er maar even langs gefietst en zo kwamen we in het centrum van Huizen. Vandaar volgden we een prachtige route via Huizer Eng, Tafelberg Heide, Blaricummer Heide, de Nieuwe Crailoseweg en de Wester Heide met als eindpunt Hilversum. Hotel Hilfertsom was gauw gevonden. Ook hier weer een uitstekend hotel met een goede keuken. 's Avonds hebben we nog een klein rondje gemaakt langs diverse studio's en daarna een slaapmutsje genomen in de bar van het hotel.

Dag 3 Maandag : Hilversum - Volendam

Na een stevig ontbijt gooiden we de bagage weer op de fiets en togen richting Volendam. Ook nu weer wilden we van de route afwijken en zijn via het Ankeveense Pad en de Herenweg dwars door de Ankeveense Plassen, met de prachtige waterlelies en het sprookjeshuis bij het bruggetje, naar de Vecht gereden. We zijn aan de rechterkant van de Vecht gebleven. In Weesp nodigden de molens De Eendracht en de Vriendschap ons uit om het stadje te bekijken. Er was juist markt hetgeen alles een gezellig aanzien gaf. Van Weesp ging het richting Muiden. Hier snel nog even een blik op het Muiderslot geworpen. Verder langs de Muidertrekvaart naar het Amsterdam-Rijnkanaal. Nadat we het kanaal over waren, was het uitkijken geblazen anders zouden we ons verrijden. Gelukkig ging alles goed,.ook bij de Zeeburger-tunnel en zo kwamen we in Durgerdam waar het hoog tijd werd aan de inwendige mens te denken. In een gezellig visrestaurantje hebben we ons te goed gedaan aan diverse producten van de zee: heerlijk. Daarna weer op de fiets met een stevige tegenwind over de Waterlandse Zeedijk tot het uitkijkpunt Oosterpoel. Hier stonden we voor de keus: ofwel direct naar Monnickendam of eerst met de volle tegenwind naar Marken. We besloten tot het laatste. Ons hotel was immers gereserveerd en het was dus niet erg om een uurtje later aan te komen. Marken was wel grappig. Of de bewoners het ook altijd zo leuk vinden om bekeken te worden, betwijfel ik. Ze zagen er in ieder geval ondanks het prachtige weer niet vrolijk uit.

Op het punt waar de veerboten naar Volendam lagen kwamen we toch wel even in de verleiding om een plaatsje te reserveren, maar nee, we wilden toch ook naar Monnickendam. Het stukje terug van Marken naar de Oosterpoel ging vanzelf met de wind in de rug, maar daarna moesten we er weer flink tegenaan. Monnickendam was het waard. Ik houd wel van die kleine vissersplaatsjes. Na nog even een verfrissing te hebben genomen (want met dit warme weer moet je blijven drinken, zetten we ons schrap voor de laatste 6 km tegen de wind in naar Volendam.

Hotel van Diepen was een sfeervol hotel. We hadden nou niet direct een mooie kamer, helemaal bovenin met een klein raampje dat we wel dicht moesten doen vanwege de vele muggen. Het uitzicht daarentegen was fantastisch, direct aan de haven. Het personeel liep in klederdracht rond, het paste bij het geheel. Het eten was zoals ook de voorgaande dagen, weer prima. 's Avonds is Volendam een beetje uitgestorven, d.w.z. de toeristen zijn in overvolle bussen vertrokken en het plaatsje hoort weer toe aan de bevolking. We hebben nog even gezellige langs het water geslenterd en in een kroegje nog een afzakkertje genomen. We lagen niet laat in bed, want het was al met al een vermoeiende dag.

Dag 4 Dinsdag : Volendam - Enkhuizen

Ook 's morgens liep het personeel weer in klederdracht rond. Het weerbericht gaf nog steeds een stevige noorderwind en we moesten naar Enkhuizen, dus er zat niets anders op dan de kuitspieren eens flink te laten werken. De wolkenloze hemel zou er voor zorgen dat het allemaal toch nog een beetje aangenaam werd. Van Volendam moesten we eerst door Edam, een verademing na al die souvenirswinkeltjes in Volendam. Mooie oude pandjes, verstilde grachtjes en een leuk winkelcentrum met gezellige terrasjes (voor ons nog iets te vroeg). We komen weer op de dijk en worstelen ons tegen de wind in. Bij Warder verlaten we even de dijk en rijden het plaatsje binnen. Hier staan karakteristieke Noord Hollandse stoppelboerderijen.

Via Oosthuizen en Etersheim komen we weer op de dijk. In de verte zien we Hoorn al liggen, maar eerst komen we nog langs een paar mooie uitzichtpunten. In Hoorn houden we onze middagpauze, lekker in de schaduw, want het is ondertussen bloedheet, hetgeen ons er niet van weerhoudt om het stadje aan een nader onderzoek te onderwerpen. Ook hier weer van die leuke oude pandjes en poorten.Via Schellinkhout komen we bij 'de Nek' , een prachtig uitzichtspunt. Verder gaat het langs Oosterleek met de mooie lichttoren en boederijen en het gemaal Drieban naar Enkhuizen.

Aan de oudste haven van het stadje, vlakbij de Drommedaris, een uit 1540 stammende toegangspoort tot de vesting Enkhuizen ligt ons hotel Die Port van Cleve. Na ons opgefrist te hebben, slenteren we een beetje door het oude centrum en genieten van de prachtige gebouwen zoals de Drommedaris, het Waaggebouw en het stadhuis, dat een opvallende gelijkenis vertoont met het paleis op de Dam. De belangrijkste pakhuizen van de Verenigde Oost- en Westindische Compagnie huisvesten nu het Zuiderzeemuseum. Aan de zeezijde hiervan bevindt zich het Openluchtmuseum, een bezoek meer dan waard, maar daar moet je een dag voor uittrekken, hetgeen wij een paar jaar geleden al eens hebben gedaan.Na het uitstekende avondeten hebben we nog een wandeling gemaakt langs de zeemuur en de vestingwal.

Dag 5 Woensdag : Enkhuizen - Stavoren - Lemmer

Bij boeking van deze fietstocht hadden wij al afgezien van de route via de Afsluitdijk en besloten tot de boottocht van Enkhuizen naar Stavoren. Gezien de nog steeds sterke noord-noordoostenwind was dit een goede keus geweest. Daar we na ons uitgebreide ontbijt nog even het gezellige winkelcentrum in wilden, reserveerden we een plaats op de boot van 12.45 uur. Het winkelcentrum bevindt zich in het oude stadscentrum. In de vele oude pandjes zijn leuke winkeltjes ondergebracht, afgewisseld met gezellige eethuisjes en terrasjes. Ruim op tijd waren we bij de haven waar onze boot vertrok, maar we hebben tot het allerlaatst gewacht met aan boord te gaan, want dan staan de fietsen direct vooraan en ben je als eerste weer van de boot af (dat hebben wij ook door schade en schande moeten leren). Het was weer een bloedhete dag en de zonneklep die ik 's morgens nog gauw had gekocht, deed goede diensten. Halverwege het IJsselmeer begon de lucht echter dreigend te worden. Donkere wolken trokken over ons heen en er viel zowaar een drup regen uit. Het zou dus nu wel gedaan zijn met het mooie weer, maar nee hoor, in het zicht van Stavoren scheen al weer de zon en er was geen wolk meer te zien.

Het Vrouwtje van Stavoren zag ons al van verre aankomen……..

Van Stavoren gingen we eerst richting Warns en Bakhuizen en vandaar door de boswachterij Gaasterland naar Oudemirdum, waar we bij hotel Boschlust gehoor gaven aan het geknor van de inwendige mens. Dit bosrijke, heuvelachtige gebied past eigenlijk helemaal niet bij het algemene beeld van Friesland: water en weilanden. Het schijnt dat in de tweede helft van de 17e eeuw ene Hiob de Wildt de grond heeft aangekocht om er een buitengoed te laten bouwen. Zijn nakomelingen lieten de gronden ontginnen, deels tot bossen, deels tot korenvelden.

Na de lunch ging het weer verder via Nijemirdum en het vlakke land naar Lemmer, waar we deze avond de gast waren van Hotel De Wildeman, een somber hotel maar met een uitstekende keuken. 's Avonds was er in Lemmer overal muziek. De gezellige jachthaven, midden in het stadje was overvol. Maar dit is een algemeen beeld van jachthavens. Of het nou morgen, middag of avond is, de boten liggen rijen dik naast elkaar, de bewoners zitten te lezen, te breien of te kaarten, maar varen ….. nee, dat doen ze niet!

We hebben nog een hele tijd op een terrasje gezeten en genoten van deze prachtige avond.

Dag 6 Donderdag : Lemmer - Kampen

Na een uitgebreid ontbijt in Hotel De Wildeman gooiden we de bagage weer op de fiets en reden Lemmer uit. Over de Grietendijk, langs de Dijksloot met prachtige waterplanten, gingen we richting Schoterzijl en Slijkenburg naar Ossenzijl, alwaar we begonnen aan de schitterende rit door de Weerribben. Hoewel het de vierde keer is dat we hier fietsen, ben ik er nog steeds niet op uitgekeken. Ik vind het één van de mooiste fietspaadjes van Nederland, met de vele karakteristieke boerderijen. Het is alleen jammer dat deze grotendeels zijn omgebouwd tot weekendhuizen, zodat er zeker in de week, geen leven vanuit gaat, Ik noem het altijd de dode huizen. Zo is het ook in Giethoorn en Dwarsgracht.

Langs de Kalenbergergracht, de Heuvelgracht en de Wetering Oost komen we in Muggenbeet en dan is het nog een klein stukje naar Blokzijl. Hier gebruiken we bij "Kaatje bij de Sluis" de lunch. Mijn schoonvader logeerde hier in de beginjaren '50 altijd een week en ging dan in de buurt vissen. Het zal in die tijd nog wel niet zo luxe en duur zijn geweest. Blokzijl is ook een leuk stadje met prachtige oude panden, voorzien van interessante gevels.

Van Blokzijl fietsten we verder door het Leeuwter Veld naar St. Jansklooster. We kwamen nog langs de woning van Evert van Benthum, tweevoudig elfstedentochtwinnaar. Inmiddels is hij al weer een tijd naar Canada geëmigreerd.

Via Heetveld komen we op de verkeersweg richting Zwartsluis. Deze volgen we tot de Veerweg. Hier gaan we met de pont over het Zwolse Diep naar Genemuiden. Vanaf hier volgen we een mooi fietspad tot Grafhorst en IJsselmuiden. Hier steken we de IJssel over en komen in Kampen. In Hotel van Dijk, direct aan de IJssel is voor ons een kamer gereserveerd. Het diner gebruiken we in Hotel d'Olde Brugge, direct aan de brug over de IJssel. Na het eten wandelen we nog even door Kampen met z'n mooie poorten. 's Avonds is er feest in Kampen. Er is muziek op het stadplein en de terrassen zijn overvol. Heel gezellig.

Dag 7 Vrijdag : Kampen - Harderwijk

Vandaag besluiten we weer helemaal van de route af te wijken. Bij Roggebotsluis steken we het Drontermeer over en fietsen helemaal door de prachtige boswachterij Reve-Abbert tot de brug over het Veluwemeer naar Elburg. Hier moeten we natuurlijk eerst paling proeven. We kijken nog even rond in Elburg en pakken dan een terrasje voor de lunch.Elburg is altijd gezellig druk en zeker met dit mooie weer zijn alle terrassen vol. Er zijn vandaag veel fietsers onderweg. Na de lunch hijsen we ons in het zadel voor het laatste stukje van deze IJsselmeertocht naar Harderwijk. We proberen zo dicht mogelijk aan het Veluwemeer te blijven, hetgeen niet altijd even makkelijk is, vanwege de slechte gesteldheid van de weg.Maar ik zag op de kaart camping Polsmaten staan en aangezien ik op dezelfde plek als kind in 1950 met mijn ouders een week op vakantie ben geweest in de "Oude Pol", een soort van kippeschuren, omgebouwd tot vakantiehuisjes, wilde ik eens kijken of er nog iets van herkenning was.

Maar helaas, niets was meer over van de eenvoud van die tijd. Ik kan me nog herinneren dat je eindeloos ver het water in kon lopen, zo ondiep was het. Geen Flevopolder waar je tegenaan keek, alleen maar water, water en nog eens water.

Via Hoophuizen en Hierden kwamen we in Harderwijk. Hier was voor ons geen hotel meer gereserveerd, want we zouden door onze kinderen opgehaald worden. Na met z'n allen bij restaurant Zeezicht gegeten te hebben, ging het huiswaards richting de Achterhoek.

We konden terugkijken op een heerlijke fietsweek met prachtig weer en goed georganiseerd door de VVV.