Checklist voor elk schip dat het IJsselmeer op gaat

  • De verstaging moet sterk en schokbestendig zijn en bovendien geen tekenen van slijtage en beschadigingen tonen.
  • De blokken moeten soepel lopen, ook als ze door en door nat zijn.
  • Het anker moet binnen handbereik en direkt te gebruiken zijn. De motor moet bedrijfszeker zijn.
  • De brandstof moet schoon zijn en de filters regelmatig, volgens fabrieksvoorschriften vervangen of schoon gemaakt worden.
  • Controleer en onderhoud de motor volgens fabrieksvoorschrift.
  • De ontluchtingspijp mag bij de meest extreme omstandigheiden niet vol kunnen lopen.
  • Een reddingsboei moet zich binnen handbereik van de stuurman bevinden.
  • Voor elke opvarende moet zich een goedgekeurd reddingsvest aan boord bevinden.
  • Reddingsvesten moeten bij zwaar weer en 's nachts altijd door iedereen gedragen worden.
  • Lensinrichting dient in orde te zijn.
  • De inventaris dient goed opgeborgen en zeevast staan.
  • De navigatieverlichting dient juist te zijn en te werken.
  • Voor vertrek moeten alle afsluiters dicht gedraaid worden.
  • Eventuele bijboot moet voorzien zijn van een lange vanglijn en een wat langere reservelijn, bovendien dient hij goed bevestigd te zijn.

Zwaar weer en de beruchte korte golfslag op het IJsselmeer maken het noodzakelijk om de checklist nauwkeurig na te lopen.