Het weer op het IJsselmeer

Een waarschuwing vooraf...

Het IJsselmeer is geen meertje zoals de naam doet vermoeden, maar op het IJsselmeer kan het behoorlijk tekeer gaan, daarom doet u er goed aan het wijde water te mijden als u nog te weinig ervaring en/of als uw boot onvoldoende 'zeewaardig' is. Onder 'zeewaardig' verstaan we de algehele conditie en constructie van de boot, alsmede de conditie en ervaring van de opvarenden.

Het IJsselmeer is veel groter dan velen denken. Middenop is de dichtbijzijnde haven op zijn minst toch nog 15 tot 20 km verwijderd, dat betekent in de praktijk al gauw 2 tot 3 uur varen. De golven op het IJsselmeer kunnen zeer kort en hoog zijn, mede doordat het weer snel kan veranderen. Windbuien over het water kunnen vervelende golven meenemen, waardoor men zelfs zeeziek kan worden. Mede hierdoor komen jaarlijks vele zeil- en motorjachten in de problemen.

Zeewaardigheid van het schip

De zeewaardigheid van een schip wordt bepaald door verschillende factoren zoals de vorm en constructie van de romp en de uitrusting. Zo zijn veel motorjachten minder geschikt qua vorm voor ruw water dan zeiljachten. Zeiljachten hebben over het algemeen minder schip boven water in verhouding tot het schip onderwater in vergelijking met motorjachten, waardoor ze stabieler bij stormen zijn. Open boten zijn voor het IJsselmeer niet geschikt. Enkele grotere open zeilboten zijn wel verantwoord om het IJsselmeer te bevaren, maar dan moeten de omstandigheden redelijk goed zijn en de bemanning ervaren. Groot gevaar met open boten is dat ze gemakkelijk kunnen zinken als ze omslaan. Gelukkig hebben veel open boten tegenwoordig een ingebouwd drijfvermogen.

Varen in zwaar weer

Varen op de motor mag in veel gevallen sneller zijn dan zeilen, maar een eenigzins getuigde zeiljacht ligt bij veel wind en hoge zeegang veel rustiger dan op de motorvarende zeiljachten. Bovendien is bij zwaar weer de motor niet altijd (goed) te gebruiken, zeker niet bij open boten met buitenboordmotoren. Een hoge golfslag zorgt ervoor dat er minder hoog aan de wind gevaren kan worden. Door ondiepe gedeelten in het IJsselmeer worden de golven korter en de hoogte groter, de helling van de golf is dus veel steiler.

Uitrusting

  • Checklist voor elk schip
  • Checklist nooduitrustig
  • Morsetekens
  • Seinvlaggen